Voimaa valokuvista

12.11.2018

TSL:n on pyörittänyt kahdeksan vuoden ajan lukuvuoden mittaista valokuvauslinjaa. Linja on tarjonnut mahdollisuuden opiskella ammattimaisella otteella valokuvausta myös työn ohessa kahtena iltana viikossa. Teknisten asioiden lisäksi yksi tärkeä painopiste opiskelussa on ollut valokuvan viestin toteuttamisessa ja oman ilmaisun löytämisessä. Opiskeltavat aiheet ovat vaihdelleet laajasti studio- ja henkilökuvauksesta reportaasi- ja street-kuvaukseen.

Alun perin tarve valokuvauslinjan perustamiselle lähti siitä, että monessa viestintäalan ammatissa tarvitaan hyvää valokuvauksen osaamista oman päätoimen ohella. Lisäksi oli tarve tarjota opiskeluväylä omaa valokuvailmaisuaan kehittäville kunnianhimoisille harrastajille. Valokuvauslinjan on vuosien saatossa suorittanut noin 180 opiskelijaa. Luokkaopetuksen lisäksi koulutukseen on kuulunut runsaasti itsenäisesti toteutettavia projekteja, jolloin tuntimäärä on saattanut nousta jopa yli neljäänsataan.

Yksi olennainen osa pitkäjänteistä opiskelua on ollut valmistautuminen yhteiseen lopputyönäyttelyyn. Valmistautuminen alkaa jo aivan opiskelun alussa, jotta omaa ideaa näyttelyn kuvasarjaksi on aikaa kypsytellä opiskelun edetessä. Vuoden 2018 valokuvauslinjan satoa on nähtävillä Helsingissä Kaapelitehtaalla Galleria Westissä. Mukana-valokuvanäyttely pohtii ihmisen olemassaoloa ja läsnäoloa maailmassa erilaisten näkemysten ja kokemusten kautta.  Näyttelyä voi käydä katsomassa joka päivä kello 8–21 aina 26.11.2018 saakka.

afdfdsf

SAK käynnistää Googlen tuella koulutusohjelman, joka auttaa työntekijöitä sopeutumaan työpaikoilla tapahtuvaan muutokseen. Koulutuksen käytännön organisoinnista vastaa TSL.

Google.org lahjoittaa kaksi miljoonaa dollaria innovaatiosäätiö Nestalle. Rahalla järjestetään koulutusta yhteistyössä ammattiliittojen kanssa Suomessa ja neljässä muussa maassa. Suomen lisäksi koulutus käynnistyy Ruotsissa, Tanskassa, Hollannissa ja Belgiassa.

Viime keväänä Google ja SAK julkaisivat yhteisen keskustelupaperin, jossa hahmoteltiin toimenpiteitä jatkuvan oppimisen yhteiskunnan rakentamiseksi. Nyt brittiläinen innovaatiosäätiö Nesta käynnistää yhdessä SAK:n kanssa Googlen hyväntekeväisyyteen keskittyvän organisaation osan eli Google.orgin tuella ohjelman nimeltä FutureFit. Ohjelma tukee työntekijöitä oppimaan uusia taitoja, jotka auttavat heitä sopeutumaan työpaikoilla tapahtuvaan muutokseen.